Monday, April 6, 2009

Saya Pun Melayu by Zaid Ibrahim–A Review by Din Merican

Last Monday (March 23) my wife, Dr. Kamsiah and I attended the launch by Dato Seri Anwar Ibrahim, PKR’s de facto leader and a goodsaya-pun-melayu-cover-lo-res1 friend of Zaid Ibrahim, of the book entitled Saya Pun Melayu written in Bahasa Malaysia by Zaib Ibrahim. The function held at the Tropicana Golf and Country Club was attended by some 500 people including Tuan Tok Guru Nik Aziz, former Lord President Tun Salleh Abas, Zaid’s close friends, associates and fans.

Saya Pun Melayu, the first to be written by Zaid Ibrahim in Bahasa Malaysia, is his second book following Zaib’s In Good Faith which received popular readership in 2007. The book opens with a Forward by Tengku Razaleigh Hamzah.

It is written with four objectives in mind. First, Zaid intended it to be read by Malays so that they can deepen their knowledge of fundamental issues. He says, ” Hanya dengan ilmu mereka dapat mengatasi kejahilan tentang perkara-perkara asas… Membaca Utusan Malaysia sahaja tidak akan mengembangkan pemikiran mereka…Membaca memang menambah ilmu. Dan ilmu itulah yang akan menukar nilai dan pandangan.Itulah yang memajukan orang Melayu”.

Second, Zaid hopes that the Malays will strengthen and embed their spirit of tolerance and moderation. He goes on to say, “Buku ini cuba mengingatkan kita bertapa bahayanya perkauman dan nilai fasis yang bahaya…biarlah orang Melayu jangan menjadi ekstrem, jangan menjadi ganas, dan jangan menjadi budak upahan pemimpin politik yang tidak bertanggungjawab yang selalu mengapi-apikan perpecahan dan perkauman. Kita kaum dan bangsa yang bermaruah, dan inilah masanya kita tunjuk kepada mereka yang rakus kuas dan sombong bahawa Melayu ada harga diri dan Melayu mahukan keamanan dan kesejahteraaan untuk semua (peace and harmony for all).”

Third, Saya Pun Melayu seeks to explain the true meaning of democracy for Malaysia, and to Malaysians especially the Malays. It says, “…demokrasi di negara kita adalah demokrasi ‘kangkong’, iaitu demokrasi murahan (cheap democracy). Kita digelar demokrasi kerana kita ada pilihan raya lima tahun sekali. Itupun dengan penuh muslihat dan rintangan. Ciri-ciri negara demokrasi yang bebas dan rakyat hidup selesa tanpa takut ditahan pada pagi hari kerana pandangan politiknya malam tadi masih belum wujud di negara kita. Malaysia juga banyak undang-undang tetapi semuanya berteraskan keadilan. Undang-undang tanpa keadilan adalah instrumen atau alat untuk melakukan kekerasan dan kekejaman terhadap rakyat. Oleh itu rakyat mestilah bersatu hati memperkuatkan tekad mempertahankan sistem yang berteraskan keadilan yang hanya ada dalam demokrasi yang tulen (genuine democracy).”

Fourth, Zaid says that he has written this book because he wants his children and the young generation of Malays and non-Malays to know that there are no shortcuts to success in life. “Lebih-lebih lagi kalau kita anak orang kebanyakan yang bukan dari golongan ternama atau bangsawaan yang sudah ada nama dan pangkat. Kejayaan yang dicari mestilah berasaskan kepada keupayaan (ability) dan usaha gigih (effort). Tidak ada kejayaan yang dicapai oleh mana -mana bangsa di dunia ini dengan hanya bergantung kepada hak istimewa ataupun dengan pertolongan kerajaan semata-mata. Ianya bergantung kepada sesuatu bangsa untuk memilih cara hidup yang sihat, nilai yang baik, sanggup bersaing dan usaha yang kuat dan berterusan. Ketahanan kita sebagai kaum dan bangsa yang bermaruah sering diuji dalam dunia moden sekarang ini kemanusiaan menjadi bergitu realtif sekali”.

He adds, ” Mempertahankan prinsip dan kebenaran menjadi satu tanggungjawab kita untuk kemajuan yang berkekalan. Dan kalau Melayu menghargai diri, kita mestilah sanggup menolak budaya rasuah atau menjadi ‘pak turut’ untuk mencari upah dan pangkat.”

Zaid’s latest book based on these clearly articulated objectives is a very interesting read about a boy from Kelantan of modest beginnings who rose into professional and political prominence through true grit. It contains invaluable insights into our political history, with chapters on Tun Salleh Abas, Mahathirism, Malay Politics and Pakatan Rakyat, Fascism, Communism and Freedom, the Future of the Malays, and Leaders Zaid respects, etc.

It is a highly readable book written in elegant prose and should be read by all Malaysians. 10,000 copies were printed and as it is in popular demand, the publishers are planning to go into second printing.

Contrary to what Mahathir thinks of him, Zaid is an astute politician and a dedicated Malay nationalist with a Malaysian worldview. I wish to congratulate and thank Zaid for sharing his dreams, memories, struggles and experiences with us.

For those who are busy, I would recommend that you read Chapter 20 of Saya Pun Melayu. The chapter is entitled “Pemimpin Yang Saya Hormati” and I wish to quote the first paragraph of that chapter in its entirety:

“Tidak dapat siapa menafikan UMNO banyak melahirkan pemimpin Melayu berwibawa dan setaraf dengan pemimpin dunia negara membangun lain. Malahhan pemimpin UMNO lah yang membawa kemerdekaan negara ini. Saya mengagumi kebolehan mereka kerana integriti mereka. Tetapi mereka bukan daripada kalangan UMNO Baru selepas 1987 tetapi para pemimpin UMNO asal yang ditubuhkan pada tahun 1946.”

No wonder Mahathir calls the author of Saya Pun Melayu “Stupid”. Zaid excludes Mahathir from the list of leader he respects. But Anwar Ibrahim, Tok Guru Nik Aziz, Tengku Razaleigh Hamzah and Musa Hitam are in his pantheon of leaders.—Din Merican

No comments: