Sunday, July 20, 2008

Dakwah UMNO - Hujah PAS Dangkal

Saya membaca kenyataan Dewan Ulama berkaitan temuramah presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Harakahdaily.net (11 Julai 2008). Kami ahli-ahli PAS sememangnya sudah lama menunggu suara dari Dewan Ulama yang selama ini cukup senyap dan sunyi.Antara kandungan kenyataan tersebut adalah sokongan kepada usaha presiden untuk berjumpa dengan Umno bagi menyampaikan dakwah Islam. Saya bukan hendak kata apa, cumanya apakah lagi dakwah yang perlu kita sampaikan kepada Umno?

Tidakkah Umno mempunyai barisan “ulama” lulusan universiti Islam dari seluruh dunia? Mungkinkah Umno tidak mengerti kewajiban melaksanakan syariat Islam secara menyeluruh? Saya rasa amatlah dangkal alasan yang mengatakan perjumpaan PAS dengan Umno adalah atas tujuan dakwah. Alasan ini jelas alasan dangkal dan tidak dapat diterima oleh akal yang matang. PAS sudahpun berdakwah kepada Umno sejak sebelum merdeka lagi. Sekiranya mereka mahu menerima dakwah PAS, nescaya sudah diterima oleh mereka lama dahulu.PAS bukan sahaja pernah berdakwah dengan Umno, PAS juga pernah bersama Umno dalam satu barisan dan mentarbiyyah Umno. Apa balasan Umno kepada PAS? Lepas manis madu hilang, habis sepah dibuang. Segala usaha dakwah PAS dibalas dengan kurang ajar dan kebiadapan yang amat tinggi.
Adakah Dewan Ulama PAS begitu tidak peka sehingga tidak sedar bahawa seluruh ulama dalam Umno tidak dapat menghalang Abdullah Ahmad Badawi daripada mengangguhkan pelaksanaan Akta Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 2005 hanya kerana akta tersebut tidak disukai oleh anak Abdullah, Nori dan Sisters in Islam?

Maklumat yang saya perolehi, Zainah Anwar amat takut akan kenaikan Anwar Ibrahim kerana beliau yakin penasihat PKR itu akan mengizinkan pelaksanaan syariat Islam berbanding Abdullah.Juga, adakah Dewan Ulama PAS begitu tidak sedar bahawa kalaupun Najib Razak menjadi perdana menteri, mahukah beliau melaksanakan syariat Islam memandangkan beliau sendiri tidak bebas daripada tuduhan skandal?

Inilah sindrom “katak bawah tempurung” yang melanda PAS sehingga tidak sedar bahawa tindakan mereka akan menguntungkan Umno dan musuh Islam. Sikap Dewan Ulama PAS ini amat disukai oleh Umno dan musuh-musuh Islam di Malaysia kerana ia menguntungkan mereka.Dan kita harus bertanya, kenapa pula tiba-tiba Umno berminat untuk berjumpa dengan kita? Setelah mereka kalah terduduk dalam pilihanraya umum ke-12 baru-baru ini, barulah mereka terhegeh-hegeh untuk berjumpa dengan PAS.Selama ini, sewaktu mereka gagah perkasa dan sewaktu Umno dijulang ke langit, mengapa tidak mahu berjumpa dengan PAS?
Mengapa PAS dinista, difitnah, dicaci, dimaki, dizalimi dan sebagainya.Saya kagum dengan kematangan Ahmad Awang apabila wakil Umno datang menawarkan kerajaan campuran kepada beliau. Beliau lantas menjawab, antara orang zalim dengan orang bukan Islam, lebih aula orang bukan Islam.Tetapi Dewan Ulama PAS buta akan fakta ini. Mereka lupa bahawa Umno bukan sahaja menolak Islam, tetapi Umno adalah parti yang zalim dan lagi menzalimi. Bagaimana mungkin PAS bekerja sama dengan Umno dan pada waktu yang sama harus berhadapan dengan doa beribu-ribu orang yang telah dizalimi Umno?

Saya nampak Dewan Ulama PAS tidak nampak sasaran dakwah yang sebenar - yakni orang bukan Islam. Saya ingin bertanya kepada dewan itu, di mana modul untuk berdakwan kepada orang bukan Islam?Dewan Ulama senyap sunyi tentang bagaimana hendak menarik sokongan orang bukan Islam, sekurang-kurangnya menghilangkan ketakutan mereka terhadap Islam.Tiba-tiba boleh keluar dengan bangga menyokong usaha “dakwah” kepada Umno? Wahai Dewan Ulama, siapakah mad’u dakwah yang lebih aula sekarang?

Orang bukan Islam yang semakin ramai mendekati PAS atau Umno yang sejak dahulu menentang dan menzalimi pejuang-pejuang Islam.Lupakah Dewan Ulama bahawa ada lebih kurang 60 orang tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang tidak bersalah meringkuk dalam kem Kamunting hanya kerana mereka pernah berjihad di Afghanistan atau pernah menolong mangsa kezaliman Barat terhadap Islam?Lupakah Dewan Ulama, Umno yang telah menghapuskan sekolah agama rakyat, sedangkan orang bukan Islam di Malaysia tidak pernah menyentuh sekolah-sekolah agama ini?

Sekiranya dapat kita hilangkan ketakutan orang bukan Islam kepada syariat Islam, jalan ke arah pelaksanaan syariat Islam di peringkat negeri-negeri terbuka luas seluas-luasnya. Tidak ada lagi batu penghalang kepada pelaksanaan syariat Islam.Suka saya ingatkan kepada Dewan Ulama, tiada gunanya kita berdakwah kepada orang-orang yang sudah sememangnya jauh daripada kita dan tidak pernah mahu berdampingan dengan kita.

Mereka hanya mahu menggunakan PAS sebagai batu loncatan supaya mereka dapat berkuasa kembali. Apabila tercapai sahaja objektif mereka, kita akan disepak dan diterajang keluar dengan secepat mungkin.Dan perkara ini pernah berlaku kepada PAS satu masa dahulu. Tidakkah Dewan Ulama mengetahui akan hadis Nabi SAW yang menghalang umatnya dipatuk dua kali pada satu lubang?

Saya sangat bersedih atas sikap tidak matang dan tidak pandang kehadapan yang ditunjukkan oleh Dewan Ulama PAS.Pada hemat saya, Islam tidak mengajar umatnya ditipu dan dipermain-mainkan musuh Islam hanya atas nama berdakwah. Kerana itulah, Nabi SAW - walaupun baginda pendakwah tersohor - baginda tidak pernah dapat ditipu oleh musuh-musuh Islam. Tidakkah ini satu sunnah Nabi yang sepatutnya menjadi ikutan kita?Semoga Allah memberikan Dewan Ulama PAS taufik dan hidayat-Nya bagi membolehkan mereka melihat ke jalan yang benar. Amin

by Tulang Besi

No comments: